Kedi ve Köpeklerde Ekinokok

Kedi ve Köpekte Ekinokok Sorular/Cevaplar

Ekinokok hastalığının insan sağlığı açısından önemi nedir?
İnsanlarda olası bulaşma yolları nelerdir?
Şeritle veya özellikle Ekinokok ile bulaşık değil ise köpeğimi boşuna ilaçlatmak istemiyorum. Parazitin dışkıda teşhisi mümkün mü?
Şerit = Tenya ilaçları nasıl etki gösterir?
İlacın tablet formu nasıl verilmelidir?
İlacın düzenli olarak uygulanmasının bir yan etkisi var mıdır?

İlaç tedavisi ile aynı anda pire ilaçlaması da yapılabilir mi?

Ev halkının ve köpeğimin /kedimin tam güvende olması için ilacı hangi sıklıkla uygulanmalı?

Bu bölüm Bayer ilaç firmasının broşüründen alınmıştır.

Ekinokok enfeksiyonu ile ilgili merak ettikleriniz. Soru cevap şeklinde aşağıda verilmiştir.

Ekinokok hastalığının insan sağlığı açısından önemi nedir?

Köpek ve kedilerin bağırsaklarında yaşayan Echinococcus granulosus ve E.multilocularis adlı şeritler dışkı ile atılan halkalar içinde çevreye yumurtalarını yayarlar.insanlar, donma vb. şartlara çok dayanıklı bu yumurtaları yutarak enfekte olurlar. Yumurta içindeki larva insanlarda karaciğer, akciğer, beyin gibi organlara yerleşerek içi sıvı dolu kistler   oluşturur. Bu kistler büyüklüklerine bağlı olarak yerleştikleri organlarda ciddi sağlık problemlerine yol açarlar. İlaçla tedavisi tam mümkün olmayan bu kistler sadece cerrahi olarak çıkarılabilir.

İnsanlarda olası bulaşma yolları nelerdir?

a-Tüylerine şerit yumurtası bulaşmış kedi ve köpeklerle yakın teması olanlar bu yolla enfeksiyonu alabilirler.

b-Kedi ve köpek dışkısı ile bulaşık kum havuzları ve çimenli parklar, oynayan çocuklar için tehlike oluştururlar.

c-Kedi ve köpekler insan gıdalarını yemeğe meraklıdır. Ayrıca sahipleri tarafından kullanılan havlu, yatak örtüleri vb. eşyalarla haşır neşir olurlar. Bu yolla enfeksiyon bulaşabilir.

d-Yıkanmamış gıdalar (özellikle sebzeler) keza parazit yumurtası taşıyabilirler.

Evet. Dışkının muayenesi şerit enfeksiyonunun tanısında yardımcı olur ancak bu yol güvenilir değildir. Çünkü;

a-Dışkı muayenesi pozitif sonuç verdiyse;

Şerit yumurtalarının yapısal benzerliği E.granulosus veya E.multilocularis gibi insanlar için tehlikeli türler ile diğer şerit türleri arasında ayrım yapmaya imksn vermez.

b-Dışkı muayenesi negatif sonuç verdiyse;

Enfeksiyon köpek tarafından henüz alınmış olabilir. Bu durumda köpek enfekte olmasına rağmen parazit bağırsakta ergin hale gelip yumurtlamaya başlayana dek (E.granulosus için 6-9 hafta) dışkıda yumurta tespit edilemez.

Şerit=Tenya ilaçları nasıl etki gösterir?

İlaç uygulandıktan sonra süratle emilerek kan yoluyla bağırsağa ulaşır. Bağırsak mukozasında gömülü parazitlerin genç ve ergin safhalarını tamamen öldürdükten sonra vücuttan atılır. Etken madde vücuttan atıldıktan sonra köpek enfeksiyona açıktır. Bu sebeple ekinokok tedavisinin düzenli yapılması büyük önem taşır.

Ev halkının ve köpeğimin /kedimin tam güvende olması için ilaç hangi sıklıkla uygulanmalı?

Düzenli aralıklarla yapılan ilaçlamanın amacı kedi ve köpeğin insanlara bulaşıcı bir enfeksiyon kaynağı olmasını önlemektir.

Tek dozda bağırsaktaki tüm şeritler ölür. Ancak kedi ve köpeğin yeniden enfeksiyonu alma tehlikesi daima mevcut olduğundan belli aralıklarla enfeksiyonun gelişmesini önleyici ilaç uygulamaları tavsiye edilir.

Bu amaçla köpekler yılda en az 4 kez, kediler 2 kez ilaçlanmalıdır. E.granulosus’un çok görüldüğü bölgelerde çoban ve av köpeklerine uluslar arası hidatoz uzmanları 4 hafta arayla ilaç uygulaması tavsiye etmektedirler.

İlacın tablet formu nasıl verilmelidir?

Tablet formu doğrudan; et, sosis, peynir içine gizlenerek veya ezilip mama içerisinde verilebilir.

İlacın düzenli olarak uygulanmasının bir yan etkisi var mıdır?

Hayır. İyi tolere edilir. Tavsiye edilen dozun 36 katını 30 gün boyunca sürekli alan saf ırk köpeklerde canlı ağırlık gelişimi, kan tablosu, idrar, karaciğer, böbrek gibi organlarda patolojik değişiklikler, organ ağırlıkları, parametreleri ilaç verilmeyen kontrol grubuna göre farklılık göstermiştir.

İlaç tedavisi ile aynı anda pire ilaçlaması da yapılabilir mi?

Evet. Sakıncası olmadığı gibi gereklidir de. Zira D.caninum adlı şerit larvaları pire vücudunda gelişir. Köpek veya kedinin pireyi yutmasıyla enfeksiyon başlar. Aynı enfeksiyonun insanlarda da oluşması mümkündür. Düzenli ektoparazitler ilaç uygulaması ile D.caninum enfeksiyonu riski azaltılmış olur.